הרשמה   | כניסה
02-6535514
המדריך לקביעת מזוזה
המקור למצוות מזוזה מופיע בתורה בחומש דברים, בפרק ו` פסוק ט` ומובא בשולחן ערוך, "יורה דעה סימן רפ"ה". 
 
"וכתבתם על מזוזת ביתך ובשעריך" דברים, פרק ו` פסוק יט`
 
ההלכה דורשת לבדוק את כל המזוזות פעם בשלוש וחצי שנים. המזוזות, גם אם היו כשרות, עלולות להיפסל במשך הזמן מסיבות שונות.  לכן, חשוב למסרן מידי פעם לבדיקה אצל סופר סת"ם מוסמך וירא שמים.

להזמנת בדיקת מזוזות על ידי "עוטר ישראל" לחצו :
בדיקת מזוזות
 
לצפייה במבחר בתי מזוזה בחנות עוטר ישראל לחצו: בתי מזוזה 
מציג 1 עד 16 מתוך 18 נושאים.
1 2 »
 כיצד כותבים את המזוזה?
כותבים שתי פרשיות:

(א) "שמע" (דברים פרק ו`).
(ב) "והיה אם שמע" (דברים פרק י"א) על דף אחד ביריעה אחת.

 באיזה גודל צריכה להיות?
יריעת הקלף אשר עליה כותב סופר סת"ם את המזוזה היא תמיד מרובעת. ב"עוטר ישראל" יש מזוזות בגדלים סטנדרטיים של 6X6, 12X12, 10X10, 15X15 וכן 20X20 ס"מ ומתקבלות הזמנות לגדלים אחרים.

הציבור רוכש, בדרך כלל, מזוזות בגודל של 10 ס"מ על 10 ס"מ ו-12 ס"מ על 12 ס"מ, המהדרים קונים לפתח הבית מזוזות גדולות יותר.

 כיצד מכניסים מזוזת קלף לבית מזוזה?

לשם שמירה והגנה מפני רטיבות ועובש, מגלגלים את קלף המזוזה מן הסוף להתחלה ועוטפים אותו (כשהוא מגולגל) בניילון מיוחד. את מזוזת הקלף המגולגלת והעטופה בניילון מכניסים לבית המזוזה בצורה שהמילה שד"י, ראשי תיבות שומר דלתי ישראל - הכתובה בצידה החיצוני של מזוזת הקלף תהיה למעלה כשהיא פונה אל מול ה"שין" שעל בית המזוזה.


 כיצד קובעים מזוזה?

יש לקבוע את בית המזוזה ואת קלף המזוזה שבתוכה בתחילת השליש העליון של גובה הפתח במשקוף הימני של הדלת. צד ימין נקבע על פי הכיוון שממנו נכנסים אל החדר. על פי המסורת, יוצאי אשכנז מתקינים את בית המזוזה והמזוזה שבתוכה כשהחלק העליון נוטה קצת לכיוון פנים החדר שבפתחו מותקנת המזוזה.
בנוסח בני עדות המזרח מותקנת המזוזה על המשקוף כשהיא ישרה ואנכית לרצפה. מי שקובע כמה מזוזות, מברך פעם אחת בשביל כולן.


 איזו ברכה מברכים בעת קביעת מזוזה?

מברכים בשם ובמלכות: "ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבע מזוזה
יש המוסיפים ברכת "שהחיינו": "ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם שהחינו וקימנו והגיענו לזמן הזה"


 מהי חשיבות המזוזה במסורת היהודית?

במסורת היהודית המזוזה מגינה על הבית ועל האנשים החיים בו. מכאן גם האותיות שד"י הכתובות בצידה החיצוני של יריעת הקלף אשר עליה כתובה המזוזה. לפעמים גם מוטבעת מילה זו על בית המזוזה, דהיינו שומר דלתי ישראל. נהוג שאם יש בעיות בבית בודקים את המזוזות לוודא שאין הן פסולות. על פי ההלכה יש לבדוק את המזוזות פעמיים בשבע שנים.


 כל כמה זמן צריך לבדוק האם המזוזה כשרה?

 מזוזה יש לבדוק פעמיים בכל שבע שנים. אבל אם יש הרגשה לא טובה בבית או רב אומר שיש לבדוק את המזוזות, אף על פי שהמזוזות נבדקו לא מכבר, יש לבדוק אותן.


 מה עושים עם מזוזה פסולה?

מזוזה שנפסלה יש למסור לגניזה. בכל בית כנסת וגם במפעלים המייצרים תשמישי קדושה על פי רוב יש מקום בו מוסרים כתבי קודש ותשמישי קדושה שנפסלו לשם גניזתם על פי ההלכה.


 האם צבע הכתב של מזוזה עלול לפסול את המזוזה?
האם מזוזה הכתובה בצבע חום-אדום פסולה גם כאשר כל המילים והאותיות כתובים בצורה נכונה ומדוייקת?
 
תשובה: במזוזה, כמו גם בפרשיות של תפילין, אם האותיות אינן כתובות בצבע שחור המזוזה פסולה ויש לגנוז אותה.

 מי רשאי לקבוע את המזוזה על המשקוף?

גם נשים חייבות במצוות קביעת המזוזה. לכן, אם אין שם גבר מעל גיל בר-מצווה, גם אישה יכולה לקבוע את המזוזה ולברך על קביעת המזוזה.


 מתי יש לברך על קביעת המזוזה?

חייבים לברך על קביעת המזוזה רק אם לפני כן לא היתה מזוזה באותו מקום, או שהמזוזה עצמה חדשה באותו מקום.


 מזוזה שנבדקה ונמצאה כשרה, האם יש לברך עליה כשמחזירים אותה למקומה?

 לא, אין לברך על מזוזה שנמסרה לבדיקה, נמצאה כשרה והוחזרה למקומה.


 מזוזה שנמסרה לבדיקה ונמצאה פסולה, האם כשקובעים מזוזה חדשה במקומה, יש לברך על קביעת המזוזה?

מזוזה חדשה שקובעים אותה במקום מזוזה שנפסלה חייבים לברך על קביעתה.

 


 האם יש לקבוע מזוזה על פתח של מחסן?

 כן, יש לקבוע מזוזה על כל פתח של מקום שמשתמשים בו להוציא מקומות שאין זה לכבוד לקבוע עליהם מזוזה כגון חדר האמבטיה ובית הכבוד.


 היכן קובעים את המזוזה בפתח שנמצא בין שני חדרים?

תמיד קובעים את המזוזה במשקוף הימני של דלת הכניסה. המשקוף הימני נקבע על פי  החדר המצוי יותר בשימוש. כלומר, בכיוון שנכנסים בו מחדר שנמצא בשימוש מועט לחדר שנמצא בשימוש מרובה, במשקוף הימני של כיוון זה קובעים את המזוזה. לכן בדלת המחברת חדר עם המרפסת שלו יש לקבוע את המזוזה במשקוף הימני כשנכנסים מן המרפסת לחדר.


 האם מותר לשים בתוך בית המזוזה פרשיה המודפסת על נייר משובח או ממוחזר?
 בהחלט לא. רק פרשיה שנכתבה על יריעת קלף היא מזוזה כשרה וראויה לקיים בה מצוות:

 "וכתבתם על מזזות ביתך ובשעריך" (דברים פרק ו` פסוק ט`).

  
 |  ראשי |  אודות  |  תפילין  |  מהו סת''ם  |  סיור במפעל  |  בקרת איכות  |  סיפורי סת''ם  |  המלצות  |  שאל את הרב  |  מפת אתר  |  הוספה למועדפים  | 
עוטר ישראל-ייצור ושיווק מזוזות, תפילין, מגילות, ספרי תורה וחפצי יודאיקה- www.oter-israel.co.il © כל הזכויות שמורות
עוטר ישראל כתובת: כנפי נשרים 31, ירושלים טלפון: 02-6535514 פקס: 02-6535725 שעות פתיחה: א-ה 8:00-19:30 יום ו 8:30-13:00
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל